torsdag 25 februari 2010

I byn Bilong ki Basti





Nu börjar det ta slut. 3 snart veckor förflutit. Två bilduppgifter hanns med för flickorna, en som heter Vad händer i köket, hur lagas maten. Den andra frågade jag dem om de ville berätta om sina drömmar för framtiden. Men det ville de inte, så jag frågade vad de ville göra för bilder och fick svare; djuren. Nu håller de på att färdigställa den uppgiften. En flicka valde dock att göra en bild på en domstol och en gjorde skolmiljö. Under dessa diskussioner berättade de att de faktiskt inte vill fortsätta skolan efter de 8 åren. Endast 2 vill det, systrar, smarta typer. Den ena pratade i TV förra året när vi gjorde utställning. Men de är för fattiga för att det ska gå. Dessutom är föräldrar rädda för att skicka sina flickor till skolan p.g.a. sexual harrasments.

Kvinnorna har också hunnit med 2 omgångar kvinnobroderier. Den första gjordes slarvigt och utan engagemang. Till den andra hade vi pratat mkt om att göra olika stygn och mönster och se! Det blev en enorm skillnad.

4 kommentarer:

Susann sa...

Hej Brita, du reser verkligen, än hit, än dit... jag provar att ringa dig senare från Holland igen, åker tillbaka imorgon. Så får du förklara ditt kryptiska SMS också. Ha det så bra sista dagarna, kram Susann

Margaret sa...

Fina bilder och text. Jag får en bild av var du är och det du gör. Tjejernas och kvinnornas livsvillkor är svårt för oss att förstår. Men det måste vara något spännande som de kommer att komma ihåg hela sitt liv att du var där och de fick brodera.

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

Vilken fin och intressant blogg du har!

Susanne Lm sa...

Hej Britta, det har varit roligt att följa med dej på resan - även om jag ligger lite efter i tiden...
Jag håller med Margaret om dina fina bilder och text, livsvillkoren och minnen för livet.
Välkommen hem! Nu får jag gå till KC och titta på utställningen.
Kram
Susanne