lördag 7 november 2009

FEST



17 kameror har jag delat ut till mest gamla bekanta men också till nya från föreningen Föräldrar till handikappade barn och till en annan Ag.volontärs gamla arbetskamrat. Jag har delat ut kameror genom att leta upp dem hemma eller på jobb. Några som jag lyckats få mobilnummer till kom till kontoret och hämtade. Alla har mobiltelefon. När jag jobbade här fanns det bara fast telefon till någon enstaka. Sedan har jag bestämt möte på stan för att få den plåtade kameran och ta den till fotolabbet, sedan fara hem till “fotograferna” och prata om bilderna. Jag bad dem välja ut 5 intressanta bilder med tanke på uppgiften - Det som gör mej glad- Det som gör mej ledsen. Vissa berättar om arbetskamrater och arbetsplats som betyder mycket, andra om mänskor i sin närhet som med stor värme står för det som gör mej glad, andra berättar om tomma husgrunder, trångboddhet, skräpet på gatan och flera har plåtat vatenkranen/pumpen där de får bra och välsmakande vatten nu efter koleraepedimin. Någon lät sej fotograferas dansande med sin man,
- Med alla problem vi har behöver man dansa! Det är ju precis min egen syn på livet.


Här fnattar jag omkring och blir himla välinformerad om mänskors liv tänkte jag. Men de då? De ingick ju i samma konsthantverksnätverk för 12 år sedan. Jag måste ordna en fest så att de får ses. Så nu är det gjort. Festen måste hållas på eftermiddan så att folk kan fara hem före mörkret. Kl 14-17. Sadza, grillad kyckling, sallad m vitkål, morot och äpple. Att ha äpple i var nytt för någon. Chiedza med tre barn hjälpte till. Barnen jobbar fliteigt under tystnad. Man pratar inte med vuxna utan att bli tilltalad. Kompisen Eva bakade kakor i ugnen kvar från Rhodesiatiden. Charles, pyselmannen innomhus, lagade mat, dukade o möblerade verandan tillsammans m barnen. Trädgårdsmästaren grillade med gamla takbrädor.
Jo det varhäftigt att se folk mötas, tjattra bli glada av återseenden. Nya kontakter skapades också.
Ätandet går fort.
Sen efterfrågades musik och vår radio var dålig. Så Eva bad dem sjunga. De sjöng med starka röster och dansade runt bordet en lång stund.

Inga kommentarer: