måndag 19 oktober 2009

Flyga till Harare

Flyg till Harare. Första väntan på Landvetter var bland grå/svart klädda människor i affärsresa, reguljärt. Bytte plan på Arlanda. Väntan på Etiopean airlines bland folk från hela världen. Då glömde jag att jag fortfarande var i Sverige. Det började kännas kul att resa. Halvtomt plan. En plats bort satt fet herre som varit på klimatmöte i Köpenhamn. En chefredaktör från Tanzania som lärt sej mycket om framförallt vindsnurror. Det trodde han på för Afrikas del. Vid mellanlandningen i Rom klämde sej en ung man med tandställning ner mellan oss.
- Ja, speciella kläder afrikaner har, tänkte jag om hans stora pösiga skjorta i grovt tyg. Han kom från Nigeria så vi pratade om nigerianske författare. Nån bok hade vi båda läst. Så reste han sej och jag såg det tjocka repet med knutar runt hans midja. En tvättäkta munk alltså, som hade studerat filosofi i Rom.
På flygplatsen hemma hade två kvinnor stuckit av från det uppsträckta och de var på samma plan. Från RonnebyHögskola skulle de till Kigali i Rwanda med ett ITprojekt bland konsthantverkande kvinnor; plåta, filma och banda. Ganska likt mitt eget projekt alltså. Jättekul.

Inga kommentarer: