måndag 26 oktober 2009

MOSES familjen




De bor i en förort till Harare, alltså inte i en township (high density areas). Bostaden är två pytterum med toalett och diskplats inne. För det betalar de 250 Usdollar/månad. Hyrestanten höjer deras hyra hela tiden. Igår när jag hälsade på hade hon bett att få se mej. Så jag fick sitta hos hennes familj och kallprata. Undrar vad hon ville kolla? Om jag verkade rik tillräckligt för att kunna stötta ännu en hyreshöjning? Landlorden är en sjukpensionerad kanslist från Mugabes kontor.
Förr hade Moses tjänstebostad i det området och därför går pojken i bra skola där. Nu när han kan åka genom stan själv kan de flytta. Samma bostad i townshippen kostar kanske 100 usd.
Jeanette, dottern vill bli affärjurist, sonen Tatenda är mest intresserad av cricket än så länge. När jag kom hit visade det sej att Jaenette inte gått i skolan på några månader eftersom avgifterna höjs hela tiden. Så gav jag 500 SEK från mamma och pappa och så fick hon börja igen. Fast då var terminen nästan slut. Så nu sitter hon ensam med privatlärare på skolan och tycker det är tråkigt utan kamraterna omkring sej.

Ungarna ville gå på bad med mej, och deras närmaste heter Waterworld med 2 långa vattenrutschkanor. Den har nyss öppnat efter att ha varit stängd i 3 år. Igår fick man inte bada i stora bassängen. Den skulle användas till dop. En hel församling sjöng ett par timmar mellan bombastiska tal av pastorn och sen gick en efter en ner i bassängen.

Inga kommentarer: